בישראל כמו בשאר המדינות בעולם ישנם מטבחים תעשייתיים רבים, מטבחים אשר כל מטרתם הינה הכנת אוכל להמונים. המטבחים הללו יכולים להיות במסעדות, מלונות, בתי ספר, אוניברסיטאות, בתי אבות, מוסדות שונים, מפעלים, וכל מקום בו מתרכזים אנשים רבים שצריך להאכיל אותם ועוד לפני כן, להכין להם את האוכל. כל מטבח תעשייתי צריך לפעול על פי התקנים אותם קבע משרד הבריאות באותה מדינה ולעיתים צריך להכניס ציוד ומכשירים מסוימים על מנת לעמוד בתקנים הללו. מנדף עשן הוא אחד מאותם מכשירים והוא נצרך בכל מטבח תעשייתי.

מהו המנדף?

המנדף הוא הארובה של פעם. כולנו זוכרים את האח החמים שהיה מוצב בסלון הבית ואת הארובה שהייתה מעליו, זו שהייתה מנקזת את כל העשן והפיח החוצה וכך הבית היה נשאר ללא ריח וללא עשן. כך גם המנדף במטבחים תעשייתיים, במסעדות וכדומה, בשביל לנקז את העשן היוצא מהבישולים ומהטיגונים הוא מוצב מעליהם ואוסף אליו את כל העשן ומוציא אותו החוצה.  היעילות שלו כפולה, ראשית לא ניתן לעבוד במקום אפוף עשן, ושנית בשביל לעמוד בתקני משרד הבריאות ובשביל שהאוכל יישאר ראוי למאכל יש צורך להשתמש בו.

מנדף

למה חשוב לנקות אותו?

מנדפים מעצם פעילותם צוברים הרבה לכלוך ופיח, כמו גם שומן ולכלוכים אחרים. ולכן, חובה לנקות אותם אחת לתקופה בשביל שהם ימשיכו לעבוד ולא ייסתמו או יינזקו, וסיבה נוספת היא בשביל לשמור על ההיגיינה במטבח מכיוון שמנדפים שאינם נקיים עם הזמן מתחילים לטפטף את הלכלוך למטה ואף אחד לא היה רוצה לאכול מכלי שהמנדף טפטף עליו, מה גם שיש פה סיכון בריאותי מכיוון שהמנדף מטפטף שומנים שהופכים לרעלים ככל שעובר הזמן, לכן חשיבות ניקוי מנדפים היא גבוהה למדי.

מנדף מלוכלך

יעילים בשריפה

אחת התקלות השכיחות במטבחים תעשייתיים היא שריפה שפורצת בגלל חוסר תשומת לב או מסיבות אחרות. ברוב המקרים אלו שריפות קטנות ולא משמעותיות אך גם בהן צריך לטפל, ובמידה ויש מנדף תקין או מספר מנדפים מלאכת ניקוז העשן החוצה תהיה מהירה יותר וטובה יותר. גם כאן המנדף תורם את תרומתו.

ניקוי מנדף בצורה מקצועית